«

»

apr 21

Print denne Indlæg

Sund mad, drikke og løb

Kulmination d. 30. maj – alt skal åbenbart ske sidst i maj. Pinsen falder og vi skal med farfar og bedstemor Rita en tur på camping nær Ribe. 30. maj er også dagen hvor Tina holder sin 30 års fødselsdag, som vi desværre har måttet melde afbud til – øv øv, får hun mon peber ? 😉 Samme dag møder Chelsea også Everton i FA Cup finalen, som jeg mandag blev inviteret med til, men den måtte også lade livet. Så campingferien i Ribe skal med garanti nydes og blive den bedste tur i meget lang tid !

Ugen startede med arbejde, hvor jeg i denne uge har fået vagten og Movex tirsdag har været i luften i 1 år. Tillykke med det ! Da jeg kom hjem mandag fik vi fældet de tre træer på naboens grund, som de sidste par år har smidt alle sine nåle i vores tagrender og stoppet afløbet – dejligt de nu ligger ned. Det gik helt professionelt, men kan man forvente andet med en dygtig motorsavfører og tre kompetente trækker-i-tov-drenge 😉 Aftensmaden stod efter endt arbejde på en let kyllingeret fra Fakta reklamen – mest af alt fordi Oliver mente det så lækkert ud og det ville han gerne smage – og rent faktisk mums og kan klart anbefales !

opskrift_fakta_kylling-med-banner-og-skruer-vendt-i-pesto

Mandag aften tog jeg om på Struer Østre Skole, hvor AK Kilen havde hyret Marianne A. Søgaard fra DGI til at komme og fortælle om ernæring og væske under løb.

 ernaering_annonce_ugeavisen

Det var rigtig spændende og jeg hørte mange ting jeg vidste i forvejen, men også rigtig mange nye ting. Inden pausen så vi en speciel video med Koordineringsøvelser fra DGI – det giver stof til eftertanke.

Man bør aldrig hæve intensitet, distance eller tid mere en 10% pr. uge
Man bør indtage ca. 250 ml væske hver 15-20 min. under løb
(det er alt hvad kroppen kan optage – altså max. 1000 ml i timen > 15 grader celcius)
Kulhydrat i væsken mindsker vandoptagelsen (ca. 6% kulhydrat i væske anbefales)
Indtag masser af kulhydrat lige efter løbet (f.eks. cacaomælk, druesukker, gel, energidrik)
Ved løb på 1 time plus bør indtages kulhydrater under løbet.
I varme prioriteres vand frem for kulhydrater
Man bør følge Fødevarestyrelsens 8 kostråd

 de_8_kostraad

Mænd ml. 30-60 år bør indtage ca. 11800 kJ pr. dag
Jeg fik også et par gode links med derfra til foodcomp.dk og gomotion.dk. Tirsdagen gik med at forhøre mig lidt om Helpdesk systemer, hvor Microsoft sidste år kom med en påstand om at lancere en Helpdesk løsning i forbindelse med SCOM overvågning – måske den bliver lanceret sidst på måneden til MMS2009 ? Ud over det har jeg fået materiale omkring HEAT og Efecte – Altiris’ løsning ser godt ud og det er altid rart med input til design af et Helpdesk system. Inden længe bliver der nok arbejdet lidt mere med ITIL 🙂

img_2325skluptur

Tirsdag var også dagen hvor en ny “ven” kom en tur forbi “plasten” – i form af en skulptur, som skal sættes op ved vores fabrik i Tjekkiet. I morgen er der dog fernisering her i Holstebro og den står indtil da skjult under et klæde udenfor vores kontor.

Permanent link til denne artikel: https://www.ihd.dk/sund-mad-drikke-og-l%c3%b8b/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>